Mosjøen Idrettslag, eller Mosjøen IL som det som regel kalles, er et idrettslag som ble startet i Mosjøen i 1892. Den lille byen Mosjøen ligger i Vefsn kommune i Nordland. Idrettslaget har grupper for turn og ski, men det er helt uten tvil fotballaget som er best kjent og leverer de høyeste prestasjonene. Fargene til klubben er blått og hvitt, blå overdeler og hvit shorts. Hovedrivalene er klubbene i Mo i Rana, det vil si Mo og Stålkameratene. Klubbens mest fanatiske fans har også sterke aversjoner mot Brønnøysund og Sandnessjøen.

Idrettsmiljøet i Mosjøen IL er kanskje mest kjent for Kippermocupen, en stor turnering som arrangeres årlig og trekker lag fra store deler av Nord-Norge. Dette er en turnering som er svært populær blant barn og ungdom.

Historien til klubben er lang og begivenhetsrik, og skriver seg altså helt tilbake til 1800-tallet. I 1914 ble Mosjøen Turnforening, stiftet i 1892, slått sammen med Mosjøen Fodboldklubb, stiftet i 1909, til Mosjøen IL. Mosjøen IL har vært en foregangsklubb i Nordland og Nord-Norge, og var blant annet den første klubben som fikk gressbane. Det er ikke så enkelt med gress så langt nord, så i dag går det mest på kunstgress.

På 1970-tallet var Mosjøen IL faktisk litt av en storklubb i Nordland, med spill på nest øverste nivå – og husk at den gangen var det langt færre lag på øverste nivå. Etter nedrykket i 1978 har det imidlertid ikke lyktes å komme opp igjen på dette nivået. I dag spiller A-laget på fjerde nivå (tredje divisjon), men nå som klubben har blitt godkjent som kvalitetsklubb av kretsen og forbundet er det forhåpninger om at en ny tilstrømning av sponsorer og rekrutter kan vekke til live de gamle glansdagene. Kanskje venter en ny gullalder for Mosjøen IL Fotball.