Disse idrettene er nordmenns førstevalg

Trening og fysisk aktivitet er en viktig del av mange nordmenns liv, samtidig som det også finnes en brennende interesse rundt profesjonell idrett i det norske samfunnet. I et stadig mer digitalt samfunn finnes det fortsatt rom for enkle fysiske utfordringer, lek og sport. Noen spesifikke idretter utmerker seg som svært populære.

Fotball – breddeidrett, engelsk fotball og store stjerner

Det er få idretter som kan konkurrere med fotball når det gjelder global popularitet, selv om det finnes lokale forskjeller. Store ligaer, en mengde profflag og stjerner som Messi, Ronaldo og Neymar, gir fotball en helt egen tiltrekningskraft. Mange følger favorittlagets kamper på TV, samtidig som det også er mange som velger å spille på utfallet – med for eksempel en Unibet bonuskode for den aktuelle kampen. I Norge er fotballinteressen tredelt:

• Fotball er en stor breddeidrett, og Fotballforbundet er det desidert største særforbundet i Norges Idrettsforbund. Utrolig mange norske barn spiller fotball, og noen fortsetter også selvfølgelig i høyere aldersklasser.
  • Norske fotballag på elitenivå har selvfølgelig sine trofaste fans, det samme gjelder for lag i for eksempel de spanske, franske og italienske ligaene. Engelsk fotball har likevel en særstilling, mange nordmenn har et favorittlag i Premier League – som de er trofaste mot hele livet.
  • Det norske landslaget er kanskje ikke det mest fremgangsrike i internasjonale sammenhenger, men i senere tid har Norge kunnet vise til noen skikkelig gode enkeltspillere. Erling Haaland og Martin Ødegaard har gjort mange nordmenn stolte.

Håndball – flotte prestasjoner og et sterkt Håndballforbund

Håndball har også en sterk posisjon i Norge, og Håndballforbundet er dessuten det nest største særforbundet etter Fotballforbundet. Det betyr at mange norske barn og ungdommer driver med håndball på fritiden, noe som også reflekteres i gode prestasjoner både i klubb- og landslagssammenheng.

Det norske kvinnelandslaget i håndball tok sin fjerde verdensmestertittel i desember 2021, da de slo Frankrike i finalen. Det sier noe om styrken til det norske kvinnelandslaget. På herresiden er prestasjonene på et litt lavere nivå, men husk på at Norge kom på andreplass i VM i både 2017 og 2019, fulgt av en 6.-plass i 2021. Det er egentlig svært godkjent for en liten nasjon som Norge.

Ski og annen vintersport – «født med ski på bena»

Det er ikke mulig å skrive om norsk idrett uten å nevne ski og annen vintersport. Det er selvfølgelig en myte at alle nordmenn elsker ski, men det er ikke mulig å unngå å legge merke til de fantastiske prestasjonene til norske utøvere – både innen langrenn, skiskyting, alpint, hopp og andre disipliner.

Medlemstallene i Skiforbundet kan kanskje ikke matche de til Fotballforbundet eller Håndballforbundet, men andelen uorganisert aktivitet er definitivt større på skiområdet. Å gå på tur på ski er helt enkelt en del av den norske folkesjelen, en aktivitet som er aktuell for alle aldre. Det er ikke ofte du ser en 80-åring spille fotball eller håndball, men det er ingen som blir overrasket hvis de møter en pensjonist i skisporet. Denne følelsen av selvfølgelighet rundt å gå på ski er kanskje selve definisjonen på en favorittidrett?