Vefsn-akademiet for de unge

Vefsn-akademiet er et spennende tiltak som burde være av interesse for alle spillere, trenere, og foreldre i Grane, Hattfjelldal, og Vefsn. Det er et lærerikt og attraktivt tilbud som gir mye kunnskap og kompetanse på kort tid, og som nå har fått utvikle seg gjennom noen små oppstartsvansker et par år. I dag har Mosjøen IL funnet formen og vet hvordan det skal gjøres, så alle klubbledere i Vefsn-området bør følge med i timen og få sin klubb involvert.

På Vefsn-akademiet

Trenerne for akademiet er kjente og folkekjære spillere og trenere som Bård Bjerkeseth og Cato Johnsen, i tillegg til at selveste Bjørn Arve Lund også dukker opp regelmessig på samlingene. Christian Lind har også kommet inn i deler av opplegget, og har også mainimage_1påtatt seg et prosjektansvar. Samlet sett er det selvfølgelig Mosjøen IL som har ansvaret, og dermed klubbformann Herman Bastesen.

Treningene til akademiet legges utenfor sesongen, de går tidlig på året frem til mars, og så på slutten av året fra oktober og utover mot jul. Treningene foregår i Mosjøhallen, vanligvis på torsdager men med noe variasjon avhengig av spillere og treneres tilgjengelighet.

Poenget med akademiet er å dra med seg de som er best og mest interessert, det er ikke et breddetilbud i ordinær forstand. Det er et begrenset opptak der bare det beste er godt nok, med 40 spillere per kjønn (hvis det er nok jenter til å fylle opp en slik gruppe, det har det dessverre aldri vært så langt). De klubbene som er aktuelle i tillegg til Mosjøen IL er Olderskog IL, Hattfjelldal IL, Grane IL, Halsøy FK, og Drevja IF. Disse får også sjansen til å utfordre spillergruppene fra Polarsirkelakademiet i Mo i Rana.

Dette er et krevende tilbud for unge gutter og jenter som ønsker å satse på fotball, så vær forberedt på høye forventninger.