Kontroversielle Stenersen blir sportslig leder

Den nye lederen for fotball for barn og ungdom i Mosjøen ILs fotballsatsing er Håkon Stenersen. Stenersen har utmerket seg med kontroversielle uttalelser om dagens ungdomskultur, og mener at det blir alt for mange skjermtroll og for lite fysisk fostring i denne aldersgruppen. Nå får han anledningen til å prøve å gjøre noe med det.

Stenersen har bodd utenfor Mosjøen i mange år, men er herfra og har forhåpentligvis fortsatt godt rotfeste i lokalmiljøet. Det vil gjenstå å se hvorvidt ungdommen kjøper budskapet hans, men så langt virker det i hvert fall som både foreldre og trenere er godt fornøyde med innstillingen hans. Stillingen er en heltidsstilling, så det blir mye å gjøre for Stenersen og gode muligheter for å få gjennomslag for nytenkningen.

Ikke uventet så har Stenersen jobbet som trener for ulike guttelag tidligere, og også vært med på å sette i gang en fotballfritidsordning i ei lita bygd på Vestlandet. Hans stor6510774021_d29dd537b7_be krav på berømmelse er at han i sin tid spilte på Bryne, da på andre nivå i norsk fotball. Derfra har han tatt med seg mye om kvalitet, rekruttering, og det harde arbeidet som må til for å lykkes med kompetanseheving, ressurstilgang, og resultater. Målet hans er at Mosjøen skal få de beste guttelagene i Nordland i de eldste gutteklassene. Det skal danne utgangspunktet for mer suksess for Espen Isaksen som trener juniorene og A-laget.

Spørsmålet nå er om det bærer seg for klubben å ha to ansatte. Det er en optimistisk og ambisiøs satsing som viser at Mosjøen IL virkelig har tro på at fotball blir den viktigste sporten fremover og må prioriteres mer enn andre idretter. Samtidig er det viktig å få inn en person på dette nivået for å sikre arbeidet med Mosjøen IL som kvalitetsklubb, som blant annet innebærer særlige tlltak mot overgrep mot unge spillere.